Miercuri dimineață, un robot de aterizare lunară lansat de o companie din Houston s-a apropiat de a ajunge pe Lună.

Compania, Intuitive Machines, a anunțat că nava sa spațială Odysseus și-a pornit motorul timp de șase minute și 48 de secunde, încetinind-o suficient pentru a fi trasă de gravitația lunii pe o orbită circulară la 57 de mile deasupra suprafeței.

Joi, este programată să aterizeze pe Lună. Dacă totul va merge bine, va deveni prima navă spațială privată care a aterizat ușor acolo și prima misiune americană care va ajunge acolo de la Apollo 17 în 1972.

Abonați-vă la buletinul informativ The Morning de la New York Times

Când are loc aterizarea și cum îl pot urmări?

Ulise este de așteptat să aterizeze pe suprafața lunii la ora 17:30, ora de Est, joi. (Miercuri târziu, după-amiaza, Intuitive Machines a ajustat timpul de aterizare, deplasându-l cu 19 minute în sus, în funcție de orbita în care a ajuns nava spațială.)

Deși este o misiune privată, principalul client este NASA, care a plătit 118 milioane de dolari pentru livrarea a șase instrumente pe Lună. NASA TV va transmite în flux acoperirea aterizării începând cu ora 16:00 joi.

Unde va ateriza nava spațială?

Ulise urmărește un loc în regiunea polară de sud, o câmpie plată în afara craterului Malapert A. (Malapert A este un crater satelit al craterului mai mare Malapert, care poartă numele lui Charles Malapert, un astronom belgian din secolul al XVII-lea.)

Locul de aterizare se află la aproximativ 185 de mile de polul sudic al lunii.

Unele dintre cratere din acea regiune rămân în umbră perpetuă și reprezintă o zonă de interes deosebit, deoarece gheața de apă a fost detectată în ele. Misiunile lunare anterioare americane au aterizat în regiunile ecuatoriale.

Cum va ateriza Ulise?

Nava spațială își va porni motorul astfel încât orbita circulară să se schimbe într-una eliptică și va scădea la aproximativ 6 mile de suprafața lunară. Din acest punct în continuare în secvența de aterizare, Ulise va funcționa complet pe cont propriu. După o oră, motorul va porni din nou, iar nava spațială își va începe coborârea motorizată. Va trebui să încetinească de la viteza inițială de aproximativ 4.000 mph.

Ulise își va urmări poziția prin intermediul camerelor, potrivind tiparele craterelor cu hărțile stocate și măsurându-și altitudinea prin aruncarea de raze laser de pe suprafață.

La aproximativ 1,2 mile de locul de aterizare, nava spațială va pivota într-o orientare verticală, cu senzorii care caută un loc sigur.

Pentru ultimii 50 de metri de coborâre, Ulise se va baza doar pe unitățile sale de măsură inerțiale, care acționează ca urechea interioară a navei spațiale, măsurând forțele de accelerație. Acesta nu va mai folosi camera și laserul de măsurare a altitudinii pentru a evita să fie păcălit de praful ridicat de evacuarea motorului.

Ce va face aterizatorul pe Lună?

Deoarece panourile solare asigură puterea navei spațiale, misiunea acesteia va dura doar aproximativ șapte zile până când soarele apune pe locul de aterizare. Atunci începe o noapte lunară rece, de două săptămâni, iar Ulise nu a fost proiectat să supraviețuiască acelor condiții.

Cele șase instrumente NASA transportate pe Lună de Ulise și care sunt sarcinile lor:

— O matrice de retroreflectori laser care respinge razele laser.

— Un instrument lidar care măsoară cu precizie altitudinea și viteza navei spațiale pe măsură ce coboară pe suprafața lunară.

— O cameră stereo care va capta un videoclip cu penarul de praf produs de motoarele lui Ulise în timpul aterizării.

— Un receptor radio de joasă frecvență care măsoară efectele particulelor încărcate asupra semnalelor radio din apropierea suprafeței lunare, oferind informații care ar putea ajuta la proiectarea viitoarelor observații radio pe Lună.

— Un far, Lunar Node-1, care va demonstra un sistem de navigație autonom.

— Un instrument din rezervorul de propulsor care utilizează unde radio pentru a măsura nivelurile de combustibil.

Landerul transportă și alte încărcături utile, inclusiv o cameră construită de studenții de la Universitatea Aeronautică Embry-Riddle din Daytona Beach, Florida; un instrument precursor pentru un viitor telescop lunar; și un proiect de artă de Jeff Koons.

Cum merge misiunea, până acum?

În mare parte foarte bine.

Pe 15 februarie, o rachetă SpaceX Falcon 9 l-a trimis pe Ulise pe o traiectorie către Lună. După ce nava spațială s-a separat, s-a pornit cu succes. O ardere inițială a motorului pentru a testa sistemul de propulsie a fost amânată, deoarece propulsorul cu oxigen lichid a durat mai mult să se răcească decât au prezis testele de la sol.

Inginerii au ajustat procedurile de aprindere, iar arderea a fost efectuată cu succes vineri.

Pe parcurs, nava spațială a transmis fotografii făcute cu Pământ și Lună.

Controlorii de zbor au mai aprins motorul de două ori, duminică și marți, pentru a regla cu precizie calea navei spațiale către Lună. Al doilea efort a fost suficient de precis încât controlorii de zbor au decis să sări peste o a treia corecție planificată.

Cât de mare este nava spațială?

Aterizarea Intuitive Machines este un cilindru hexagonal cu șase picioare de aterizare, având aproximativ 14 picioare înălțime și 5 picioare lățime. Pentru fanii „Doctor Who”, emisiunea de televiziune științifico-fantastică, corpul landerului este aproximativ de dimensiunea Tardis, nava spațială care călătorește în timp, care, în exterior, arată ca o veche cabină telefonică a poliției britanice.

La lansare, cu o încărcătură completă de combustibil, landerul cântărea aproximativ 4.200 de lire sterline.

De ce NASA nu conduce această misiune?

Odysseus face parte din programul Commercial Lunar Payload Services al NASA, care permite companiilor private să trimită experimente pe Lună și scutește NASA de a construi și opera propriile sale aterizare lunare.

Agenția spațială speră că această abordare va fi mult mai ieftină, permițându-i să trimită mai multe misiuni mai frecvent în timp ce se pregătește ca astronauții americani să se întoarcă pe Lună ca parte a programului său Artemis.

c.2024 Compania The New York Times



Source link

By admin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *